top of page
  • Foto van schrijverJet Dingemans

Zo slaapt je baby van 6-9 maanden oud



Wow, je kindje is er al een half jaar! Tegen de 6 maanden zie je je kindje echt stappen maken in de ontwikkeling en kun je ook goed gaan werken aan slaaptechniek. Veel baby’s gaan nu van 4 naar 3 dutjes, afhankelijk van het tijdstip waarop de dag begint en de duur van de dutjes. Je kindje kan nu langzaam aan wat langer wakker blijven en dat zorgt er vaak voor dat de wereld ook voor ouders weer een stukje groter wordt. Daarbij is het brein van je kindje nu zo ver gerijpt dat hij of zij ook de vaardigheid om zichzelf tot rust te brengen kan gaan ontwikkelen. Middels methodes van geleidelijke verwijdering kun je hiermee oefenen zonder je kindje alleen te laten huilen.


Ritme: Je houdt een wakkertijd aan van twee uren in de ochtend, 90 minuten tussendoor en drie uren tot bedtijd voor de nacht. Rond 8 maanden vindt er weer een regressie plaats en verschuift het ritme naar 2-3-4 (eventueel eerst 2-3-3-3). Met op ieder streepje een dutje.

Dutjes: vaak zie je twee langere dutjes en aan het eind van de dag nog een korte. Veel kindjes laten zich niet meer slapend overleggen, dus probeer je kindje in het bedje in slaap te laten vallen. Je kunt daarbij gerust helpen vanaf naast het bedje.


Nacht: Er ontstaat voorzichtig regelmaat in de bedtijd. De meeste baby’s gaan slapen voor de nacht tussen 18:00 en 21:00 uur. Fysiologisch gezien is een nachtvoeding niet per se meer nodig. Tot een jaar is deze nog wel heel normaal. Dit betekent dat het mogelijk is – maar niet nodig – dat je kindje 10 tot 12 uur achter elkaar slaapt. De slaapregressie kan tijdelijk weer even wat onrust geven.


Slaaptips voor baby’s van 6-9 maanden:

  1. Vanaf nu is het slim om je kindje vanaf 17 uur niet meer te laten slapen. Dan is er genoeg tijd om slaapdrang op te bouwen voor de nacht.

  2. Voor veel kleintjes is het laatste dutjes een lastige. Om ervoor te zorgen dat je kindje niet te vermoeid de nacht in gaat, kun je ervoor kiezen het laatste dutje direct op de plek met de hoogste succeskans te doen. Bijvoorbeeld de draagzak of kinderwagen.

  3. Begin de dag op een vast tijdstip. Bijvoorbeeld door niet meer dan een half uur af te wijken, ook in het weekend.


Dit is een hele mooie periode om actief aan de slaap van je kindje te werken. Vind je het fijn om hierbij aan de hand te worden genomen? Ik begeleid je stap voor stap naar een superslaper! Neem contact op.


0 opmerkingen

Comments


bottom of page